9. sınıf fizik 2. dönem 2. yazılı 1. senaryo Test 3

Soru 03 / 13
İç enerji, ısı ve sıcaklık kavramlarıyla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?
A) Isı, bir maddenin sahip olduğu enerjidir.
B) Sıcaklık, maddeler arasındaki iç enerji farkıdır.
C) İç enerji, bir sistemdeki moleküllerin kinetik ve potansiyel enerjilerinin toplamıdır.
D) Isı, sıcaklığı yüksek olan maddeden düşük olan maddeye aktarılan iç enerjidir.
E) Sıcaklık, bir maddenin moleküllerinin ortalama potansiyel enerjisinin bir ölçüsüdür.

Merhaba sevgili öğrenciler! Fizikteki temel kavramlardan olan iç enerji, ısı ve sıcaklık arasındaki farkları anlamak, termodinamik konularını kavramak için çok önemlidir. Şimdi bu kavramları adım adım inceleyelim ve doğru cevabı bulalım.

  • A) Isı, bir maddenin sahip olduğu enerjidir.

    Bu ifade yanlıştır. Isı (Q), bir maddenin sahip olduğu bir enerji türü değildir. Isı, sıcaklık farkından dolayı bir sistemden diğerine aktarılan enerjinin adıdır. Bir madde "iç enerjiye" sahiptir, "ısıya" değil. Isı bir transfer mekanizmasıdır, depolanan bir enerji formu değildir.

  • B) Sıcaklık, maddeler arasındaki iç enerji farkıdır.

    Bu ifade de yanlıştır. Sıcaklık, bir maddenin moleküllerinin ortalama kinetik enerjisinin bir ölçüsüdür. Maddeler arasındaki iç enerji farkı, ısı akışının yönünü ve miktarını belirleyen bir faktördür, ancak sıcaklığın tanımı değildir.

  • C) İç enerji, bir sistemdeki moleküllerin kinetik ve potansiyel enerjilerinin toplamıdır.

    Bu ifade doğrudur. Bir sistemin iç enerjisi ($U$), o sistemdeki tüm atom ve moleküllerin sahip olduğu kinetik enerjilerin (öteleme, dönme, titreşim hareketlerinden kaynaklanan) ve potansiyel enerjilerin (moleküller arası çekim kuvvetleri, atomlar arası bağ enerjileri gibi) toplamıdır. Bu, bir sistemin mikroskobik düzeydeki toplam enerjisidir.

  • D) Isı, sıcaklığı yüksek olan maddeden düşük olan maddeye aktarılan iç enerjidir.

    Bu ifade, ısının aktarım sürecini doğru bir şekilde tanımlasa da, ısının tam tanımı değildir. Isı, sıcaklık farkından dolayı aktarılan enerjinin kendisidir. Yani, sıcaklık farkı nedeniyle aktarılan enerjiye "ısı" denir. Bu aktarılan enerji, aslında sistemlerin iç enerjilerindeki değişime yol açar. Ancak "ısı" bir maddenin sahip olduğu bir şey değil, bir enerji transfer biçimidir. Seçenek C, iç enerjinin tanımını daha temel ve doğru bir şekilde vermektedir.

  • E) Sıcaklık, bir maddenin moleküllerinin ortalama potansiyel enerjisinin bir ölçüsüdür.

    Bu ifade yanlıştır. Sıcaklık, bir maddenin moleküllerinin ortalama kinetik enerjisinin bir ölçüsüdür. Potansiyel enerji, moleküller arası etkileşimler ve molekül içi bağlarla ilgilidir ve sıcaklıkla doğrudan ortalama olarak ölçülmez.

Yukarıdaki açıklamalara göre, iç enerjinin en doğru ve eksiksiz tanımını veren seçenek C'dir.

Cevap C seçeneğidir.

↩️ Soruya Dön
✨ Konuları Gir, Yapay Zeka Saniyeler İçinde Sınavını Üretsin!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Geri Dön