NH4 (Amonyum) iyonunda azotun yükseltgenme basamağı Test 1

Soru 10 / 10

Yükseltgenme-redüksiyon reaksiyonlarında amonyum iyonu genellikle yükseltgenir. NH4+ iyonundaki azotun yükseltgenme basamağı -3 olduğuna göre, aşağıdaki ürünlerden hangisinde azot daha yüksek yükseltgenme basamağına sahiptir?

A) NH3
B) N2
C) NO2
D) N2H4

Yükseltgenme basamağı, bir atomun bir bileşikteki elektron kazanma veya kaybetme derecesini gösteren bir sayıdır. Yükseltgenme (oksidasyon) bir atomun yükseltgenme basamağının artması anlamına gelirken, indirgenme (redüksiyon) yükseltgenme basamağının azalması anlamına gelir.

  • Öncelikle, soruda verilen $NH_4^+$ (amonyum) iyonundaki azotun yükseltgenme basamağını kontrol edelim. Genellikle hidrojenin ($H$) yükseltgenme basamağı $+1$ kabul edilir. $NH_4^+$ iyonunun toplam yükü $+1$ olduğu için azotun ($N$) yükseltgenme basamağını ($x$) şu şekilde hesaplarız:

    $x + 4 \times (+1) = +1$

    $x + 4 = +1$

    $x = +1 - 4$

    $x = -3$

    Bu, soruda belirtilen bilgiyle uyumludur: amonyum iyonundaki azotun yükseltgenme basamağı $-3$'tür.

  • Şimdi, verilen seçeneklerdeki azot atomlarının yükseltgenme basamaklarını tek tek hesaplayalım. Amonyum iyonunun yükseltgenmesi demek, azotun yükseltgenme basamağının $-3$'ten daha yüksek bir değere çıkması demektir.

  • A) $NH_3$ (Amonyak):

    Hidrojenin ($H$) yükseltgenme basamağı $+1$'dir. $NH_3$ nötr bir bileşik olduğu için toplam yük $0$'dır:

    $N + 3 \times (+1) = 0$

    $N + 3 = 0$

    $N = -3$

    Bu durumda azotun yükseltgenme basamağı $-3$'tür. Bu, $NH_4^+$'taki azotun yükseltgenme basamağı ile aynıdır, yani bir yükseltgenme gerçekleşmemiştir.

  • B) $N_2$ (Azot gazı):

    Elementel haldeki atomların yükseltgenme basamağı $0$'dır.

    Bu durumda $N_2$'deki azotun yükseltgenme basamağı $0$'dır.

    $0$, $-3$'ten daha yüksek bir yükseltgenme basamağıdır.

  • C) $NO_2$ (Azot dioksit):

    Genellikle oksijenin ($O$) yükseltgenme basamağı $-2$ kabul edilir. $NO_2$ nötr bir bileşik olduğu için toplam yük $0$'dır:

    $N + 2 \times (-2) = 0$

    $N - 4 = 0$

    $N = +4$

    Bu durumda azotun yükseltgenme basamağı $+4$'tür. $+4$, $-3$'ten çok daha yüksek bir yükseltgenme basamağıdır.

  • D) $N_2H_4$ (Hidrazin):

    Hidrojenin ($H$) yükseltgenme basamağı $+1$'dir. $N_2H_4$ nötr bir bileşik olduğu için toplam yük $0$'dır:

    $2 \times N + 4 \times (+1) = 0$

    $2N + 4 = 0$

    $2N = -4$

    $N = -2$

    Bu durumda azotun yükseltgenme basamağı $-2$'dir. $-2$, $-3$'ten daha yüksek bir yükseltgenme basamağıdır.

  • Şimdi tüm seçeneklerdeki azotun yükseltgenme basamaklarını karşılaştıralım:

    • $NH_4^+$'taki azot: $-3$
    • $NH_3$'teki azot: $-3$
    • $N_2$'deki azot: $0$
    • $NO_2$'deki azot: $+4$
    • $N_2H_4$'teki azot: $-2$

    Amonyum iyonundaki azotun yükseltgenme basamağı $-3$ olduğuna göre, $-3$'ten daha yüksek olanlar $N_2$ ($0$), $NO_2$ ($+4$) ve $N_2H_4$ ($-2$) seçenekleridir. Bu seçenekler arasında azotun en yüksek yükseltgenme basamağına sahip olduğu bileşik $NO_2$'dir ($+4$). Soru, "daha yüksek yükseltgenme basamağına sahiptir" ifadesiyle, $-3$'ten daha büyük olanı sormaktadır ve seçenekler arasında en büyük değere sahip olan $NO_2$'dir.

Cevap C seçeneğidir.

↩️ Soruya Dön
✨ Konuları Gir, Yapay Zeka Saniyeler İçinde Sınavını Üretsin!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Geri Dön