Aşağıdaki elementlerden hangisinin birinci iyonlaşma enerjisi en büyüktür?
A) $Na$ (11)Birinci iyonlaşma enerjisi, gaz halindeki nötr bir atomdan en dıştaki bir elektronu koparmak için gereken enerji miktarıdır. Bu enerji, atomun çekirdeğinin elektronları ne kadar sıkı tuttuğunun bir ölçüsüdür. İyonlaşma enerjisi ne kadar yüksekse, bir elektronu atomdan ayırmak o kadar zordur.
Periyodik tabloda iyonlaşma enerjisi belirli eğilimler gösterir:
Aynı Periyot Boyunca (Soldan Sağa): Atom numarası arttıkça çekirdek yükü artar ve atom yarıçapı genellikle küçülür. Bu durum, çekirdeğin dış elektronları daha güçlü çekmesine neden olur, dolayısıyla iyonlaşma enerjisi genellikle artar.
Aynı Grup Boyunca (Yukarıdan Aşağıya): Atom yarıçapı artar ve iç kabuklardaki elektronların perdeleme etkisi (shielding effect) nedeniyle dış elektronlar çekirdekten daha uzakta bulunur ve daha az çekim hisseder. Bu durum, iyonlaşma enerjisinin genellikle azalmasına neden olur.
Verilen tüm elementler periyodik tablonun 3. periyodunda yer almaktadır. Bunlar sırasıyla atom numaralarına göre soldan sağa doğru şu şekilde sıralanır:
Bu sıralama, periyodik tablonun 3. periyodunda soldan sağa doğru ilerlediğimizi gösterir.
Tüm elementler aynı periyotta olduğundan, genel eğilime göre soldan sağa doğru iyonlaşma enerjisi artacaktır. Bu durum, çekirdek yükünün artması ve atom yarıçapının azalmasıyla açıklanır. Bu nedenle, periyodun en sağında yer alan elementin iyonlaşma enerjisi en yüksek olacaktır.
Elementlerin elektron dizilimleri ve iyonlaşma enerjileri üzerindeki etkileri:
Yukarıdaki karşılaştırmalara göre, 3. periyotta soldan sağa doğru ilerledikçe iyonlaşma enerjisi genellikle artar. Bu nedenle, periyodun en sağında yer alan $Cl$ elementinin birinci iyonlaşma enerjisi verilen seçenekler arasında en büyüktür.
Cevap E seçeneğidir.