11. sınıf coğrafya 2. dönem 2. yazılı 3. senaryo meb Test 2

Soru 10 / 18
Bir ülkenin gelişmişlik düzeyi arttıkça, tarım sektöründe çalışan nüfusun oranı azalırken, tarımsal üretimdeki verimlilik artar.
Bu durumun temel nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tarım sektöründen elde edilen gelirin tamamen başka sektörlere aktarılması
B) Tarım arazilerinin sanayi ve yerleşim alanlarına dönüştürülmesi
C) Tarımda makineleşme, modern teknikler ve teknoloji kullanımının artması
D) Kırsal nüfusun tamamının şehirlere göç etmesi
E) Tarımsal ürünlerin sadece ihraç edilmesi, iç tüketimin azalması

Merhaba sevgili öğrenciler,

Bu soru, bir ülkenin ekonomik gelişimiyle tarım sektörü arasındaki önemli bir ilişkiyi anlamamızı istiyor. Gelişmiş ülkelerde tarım sektöründe çalışan insan sayısının azalmasına rağmen, tarımsal üretimin verimliliğinin artmasının temel nedenini bulacağız. Hadi seçenekleri tek tek inceleyelim:

  • A) Tarım sektöründen elde edilen gelirin tamamen başka sektörlere aktarılması: Bu durum, tarım sektörünün ekonomideki payının azalmasının bir sonucu olabilir ancak tarımsal üretimdeki verimliliğin neden arttığını veya daha az insanla neden daha çok üretim yapıldığını doğrudan açıklamaz. Gelir transferi, üretimin verimliliğini artıran bir mekanizma değildir.
  • B) Tarım arazilerinin sanayi ve yerleşim alanlarına dönüştürülmesi: Tarım arazilerinin azalması, bir ülkenin gelişme sürecinde karşılaşılan bir durumdur. Ancak bu durum, tarımda çalışan nüfusun azalmasına rağmen verimliliğin artmasının doğrudan nedeni değildir. Hatta arazi azalması, verimliliği artırmayı daha da zorlaştırabilir. Bu seçenek, daha çok arazi kullanımıyla ilgilidir.
  • C) Tarımda makineleşme, modern teknikler ve teknoloji kullanımının artması: İşte bu, aradığımız temel neden! Gelişmiş ülkelerde tarım, artık ilkel yöntemlerle değil, traktörler, biçerdöverler gibi modern makinelerle yapılır. Tohum ıslahı, gübreleme, sulama sistemleri gibi modern teknikler ve uydu teknolojileri, dronlar gibi ileri teknolojiler sayesinde birim alandan daha fazla ürün alınır. Bu durum, daha az insan gücüne ihtiyaç duyulmasını sağlarken, aynı zamanda toplam üretimi ve verimliliği artırır. Bir kişi, makineleşme sayesinde eskiden 10 kişinin yapacağı işi tek başına yapabilir hale gelir.
  • D) Kırsal nüfusun tamamının şehirlere göç etmesi: Kırsal nüfusun şehirlere göç etmesi, tarım sektöründe çalışan nüfusun azalmasının bir sonucudur. İnsanlar, tarımda daha az iş gücüne ihtiyaç duyulduğu için veya şehirlerde daha iyi iş imkanları buldukları için göç ederler. Ancak bu göç, tarımsal verimliliğin artmasının temel nedeni değil, daha çok tarımdaki teknolojik gelişmelerin ve iş gücü ihtiyacının azalmasının bir sonucudur. Ayrıca "tamamının" ifadesi de genellikle aşırı bir genellemedir.
  • E) Tarımsal ürünlerin sadece ihraç edilmesi, iç tüketimin azalması: Bu seçenek, bir ülkenin dış ticaret politikaları ve tüketim alışkanlıklarıyla ilgilidir. Tarımsal ürünlerin ihracatı veya iç tüketimdeki değişiklikler, tarım sektöründe çalışan nüfusun azalmasına rağmen verimliliğin artmasının temel nedeni değildir. Üretimdeki verimlilik, daha çok üretim yöntemleriyle ilişkilidir.

Sonuç olarak, bir ülkenin gelişmişlik düzeyi arttıkça tarım sektöründe çalışan nüfusun azalmasının ve tarımsal verimliliğin artmasının temel nedeni, tarımda kullanılan yöntemlerin modernleşmesi ve teknolojiyle desteklenmesidir. Bu sayede daha az insanla daha çok ve daha kaliteli ürün elde edilebilir.

Cevap C seçeneğidir.

↩️ Soruya Dön
✨ Konuları Gir, Yapay Zeka Saniyeler İçinde Sınavını Üretsin!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Geri Dön