NO$_3$$^-$ iyonundaki azot atomunun yükseltgenme basamağı kaçtır?
A) +3Kimyada atomların yükseltgenme basamaklarını bulmak, bileşiklerin ve iyonların özelliklerini anlamak için çok önemlidir. Şimdi, $NO_3^-$ iyonundaki azot atomunun yükseltgenme basamağını adım adım bulalım.
Birçok bileşikte ve iyonda oksijen atomunun yükseltgenme basamağı genellikle $-2$ olarak kabul edilir. $NO_3^-$ iyonunda da oksijenin yükseltgenme basamağı $-2$'dir.
Çok atomlu bir iyonda, tüm atomların yükseltgenme basamaklarının toplamı, iyonun toplam yüküne eşit olmalıdır. $NO_3^-$ iyonunun toplam yükü $-1$'dir.
Azot atomunun yükseltgenme basamağını 'x' ile gösterelim. İyonda bir tane azot (N) atomu ve üç tane oksijen (O) atomu bulunmaktadır. Buna göre denklemimiz şu şekilde kurulur:
$1 \times (\text{Azotun yükseltgenme basamağı}) + 3 \times (\text{Oksijenin yükseltgenme basamağı}) = \text{İyonun toplam yükü}$
$1 \times (x) + 3 \times (-2) = -1$
Şimdi denklemi çözerek 'x' değerini bulalım:
$x - 6 = -1$
$x = -1 + 6$
$x = +5$
Bu durumda, $NO_3^-$ iyonundaki azot atomunun yükseltgenme basamağı $+5$'tir.
Cevap B seçeneğidir.