Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir neden-sonuç ilişkisi vardır?
A) Hava çok güzeldi.Sevgili öğrenciler, bu soruda bir cümlenin içinde "neden-sonuç" ilişkisi olup olmadığını bulmamız isteniyor. Neden-sonuç ilişkisi, bir olayın (neden) başka bir olayı (sonuç) ortaya çıkarması durumudur. Genellikle "çünkü", "için", "dolayısıyla", "bu yüzden" gibi bağlaçlarla ifade edilir.
Bu cümlede sadece havanın durumu hakkında bir bilgi veriliyor. Herhangi bir olayın nedenini veya sonucunu açıklayan bir ifade bulunmuyor. Bu nedenle, burada bir neden-sonuç ilişkisi yoktur.
İşte aradığımız ilişki tam da burada! Bu cümlede iki olay var:
"Çok çalışmak" eylemi, "başarılı olmak" sonucunu doğurmuştur. Buradaki "için" kelimesi, neden-sonuç ilişkisini açıkça belirtmektedir. Yani, başarılı olmasının nedeni çok çalışmasıdır.
Bu cümle, gelecekte yapılacak bir planı veya eylemi belirtiyor. Herhangi bir olayın nedenini veya sonucunu açıklamadığı için burada bir neden-sonuç ilişkisi yoktur.
Bu cümlede kişinin bir tercihi veya beğenisi ifade ediliyor. Bir olayın nedenini veya sonucunu açıklayan bir durum söz konusu değildir. Bu nedenle, burada bir neden-sonuç ilişkisi yoktur.
Gördüğünüz gibi, sadece B seçeneğinde bir olayın (çok çalışmak) başka bir olayı (başarılı olmak) doğrudan etkilediği, yani bir neden-sonuç ilişkisi kurulduğu açıkça görülmektedir.
Cevap B seçeneğidir.