8. sınıf türkçe 1. dönem 2. yazılı 3. senaryo Test 1

Soru 10 / 10

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ünlem işareti (!) yanlış kullanılmıştır?

A) Ne kadar güzel bir manzara!
B) Eyvah, yangın çıktı!
C) Sus! Artık yeter!
D) Bugün hava çok güzel.

Ünlem işareti (!), sevinç, korku, şaşkınlık, acı, öfke gibi ani ve güçlü duyguları anlatan cümlelerin sonuna konur. Ayrıca seslenme, hitap ve uyarı sözlerinden sonra da kullanılabilir. Şimdi seçenekleri tek tek inceleyelim:

  • A) Ne kadar güzel bir manzara!

    Bu cümlede bir hayranlık, bir beğeni ve güçlü bir duygu ifade edilmektedir. "Ne kadar güzel" ifadesi cümlenin ünlem değeri taşıdığını gösterir. Bu nedenle ünlem işareti doğru kullanılmıştır.

  • B) Eyvah, yangın çıktı!

    "Eyvah" kelimesi ani bir korku, telaş veya üzüntü bildiren bir ünlemdir. Cümlenin tamamı da bir tehlikeyi ve şaşkınlığı ifade eder. Dolayısıyla ünlem işareti burada da doğru kullanılmıştır.

  • C) Sus! Artık yeter!

    Bu cümleler birer emir, uyarı ve güçlü bir tepkiyi ifade eder. "Sus!" doğrudan bir emirdir ve "Artık yeter!" de bir bıkkınlık veya isyanı dile getirir. Bu tür emir ve uyarı cümlelerinin sonuna ünlem işareti konulması doğrudur.

  • D) Bugün hava çok güzel.

    Bu cümle, günlük bir gözlemi veya basit bir durumu bildiren, sakin ve açıklayıcı bir cümledir. Cümlede herhangi bir şaşkınlık, korku, sevinç, emir veya güçlü bir duygu ifadesi yoktur. Bu tür cümlelerin sonuna nokta (.) konulması gerekir. Ünlem işareti (!) kullanımı bu cümlede yanlıştır.

Cevap D seçeneğidir.

↩️ Soruya Dön
✨ Konuları Gir, Yapay Zeka Saniyeler İçinde Sınavını Üretsin!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Geri Dön