Aşağıda verilen elementlerden hangisinin elektron ilgisi diğerlerinden belirgin şekilde daha yüksektir?
A) KarbonMerhaba sevgili öğrenciler!
Bu soruda, verilen elementlerden hangisinin elektron ilgisinin diğerlerinden belirgin şekilde daha yüksek olduğunu bulmamız isteniyor. Gelin bu kavramı ve elementlerin özelliklerini adım adım inceleyelim.
Elektron ilgisi (elektron afinitesi), gaz halindeki nötr bir atomun bir elektron alarak negatif yüklü bir iyon oluşturması sırasında meydana gelen enerji değişimidir. Genellikle bu süreçte enerji açığa çıkar (ekzotermik), yani elektron ilgisi değeri negatif olur. Değer ne kadar negatifse, atomun elektron alma isteği o kadar fazladır.
Genel olarak, periyodik tabloda aynı periyot (yatay sıra) boyunca soldan sağa doğru gidildikçe atom çapı küçülür ve çekirdek yükü artar. Bu durum, çekirdeğin dışarıdan gelen bir elektronu daha güçlü çekmesini sağlar ve elektron ilgisi genellikle artar (daha negatif olur).
Aynı grup (dikey sütun) boyunca yukarıdan aşağıya inildikçe ise atom çapı büyür ve elektronlar çekirdekten daha uzakta olur. Bu da çekirdeğin dışarıdan gelen bir elektronu çekme gücünü azaltır ve elektron ilgisi genellikle azalır (daha az negatif olur).
Soruda verilen tüm elementler (Karbon, Azot, Oksijen, Flor) periyodik tablonun 2. periyodunda yer alır:
Yukarıda belirtilen genel eğilime göre, 2. periyotta soldan sağa doğru gidildikçe elektron ilgisinin artması beklenir. Ancak bazı istisnalar vardır:
Bu karşılaştırmalar sonucunda, Flor'un bir elektron alarak kararlı bir yapıya ulaşma isteği, onu verilen elementler arasında en yüksek elektron ilgisine sahip element yapar.
Cevap D seçeneğidir.