Okyanus tabanındaki hidrotermal vent çevresinde yaşayan bir organizma, ventlerden çıkan metan gazını kullanarak kemosentez yapabilmektedir. Aynı organizma, denizaltı volkanlarının çıkardığı lavların yaydığı ışık enerjisini de fotosentez için kullanabilmektedir.
Bu organizma için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Sevgili öğrenciler,
Bu soruyu doğru bir şekilde çözmek için, verilen organizmanın enerji elde etme yöntemlerini dikkatlice incelememiz gerekiyor. Organizmanın iki farklı enerji kaynağı ve bu kaynakları kullanarak gerçekleştirdiği iki farklı biyolojik süreçten bahsediliyor.
Soruda, organizmanın ventlerden çıkan metan gazını kullanarak kemosentez yapabildiği belirtiliyor. Kemosentez, bazı organizmaların (genellikle bakteriler ve arkeler) inorganik kimyasal maddelerin oksidasyonundan elde ettikleri kimyasal enerjiyi kullanarak organik madde sentezlediği bir süreçtir. Bu durumda, metan gazı (bir inorganik bileşik) enerji kaynağı olarak kullanılıyor ve bu da organizmanın kemosentetik olduğunu gösteriyor.
Aynı organizmanın, denizaltı volkanlarının çıkardığı lavların yaydığı ışık enerjisini de fotosentez için kullanabildiği ifade ediliyor. Fotosentez, bitkiler, algler ve bazı bakteriler gibi organizmaların ışık enerjisini (genellikle güneş ışığı) kullanarak karbondioksit ve suyu organik besinlere dönüştürdüğü süreçtir. Burada, lavların yaydığı ışık enerjisi, fotosentez için bir enerji kaynağı olarak tanımlanmıştır.
Organizmanın hem metan gazını kullanarak kemosentez yapabildiği hem de lavların yaydığı ışık enerjisini kullanarak fotosentez yapabildiği açıkça belirtilmiştir. Bu da demektir ki, bu organizma her iki enerji üretim yöntemini de kullanma yeteneğine sahiptir.
Şimdi seçenekleri değerlendirelim:
Bu nedenle, organizma hem kemosentez hem de fotosentez yapma yeteneğine sahiptir.
Cevap C seçeneğidir.