Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir yazım yanlışı vardır?
A) Her şey zamanla düzelir, yeter ki sabırlı olalım.
B) Türk Dil Kurumu'nun yeni kararları açıklandı.
C) Bu yılki sınavda *birçok* öğrenci başarılı oldu.
D) Oraya gitmek için *bir kaç* gün beklemeliyiz.
E) Yazarın son romanı büyük ilgi gördü.
Sevgili öğrenciler, bu soruda Türkçedeki yazım kurallarına uygun olmayan cümleyi bulmamız isteniyor. Her seçeneği tek tek inceleyerek doğru cevaba ulaşalım:
- A) Her şey zamanla düzelir, yeter ki sabırlı olalım.
- Bu cümlede "her şey" ifadesi doğru yazılmıştır. "Şey" kelimesi her zaman kendinden önceki kelimeden ayrı yazılır.
- "Yeter ki" ifadesindeki "ki" bağlacı da ayrı yazılmıştır, bu da doğrudur.
- Bu cümlede herhangi bir yazım yanlışı bulunmamaktadır.
- B) Türk Dil Kurumu'nun yeni kararları açıklandı.
- "Türk Dil Kurumu" bir kurum adıdır ve her kelimesi büyük harfle başlar, bu doğrudur.
- Kurum adlarına gelen çekim ekleri (burada "-nun") kesme işaretiyle ayrılır, bu da doğrudur.
- Bu cümlede herhangi bir yazım yanlışı bulunmamaktadır.
- C) Bu yılki sınavda birçok öğrenci başarılı oldu.
- "Birçok" kelimesi, belirsizlik sıfatı olarak kullanılır ve Türk Dil Kurumu (TDK) kurallarına göre bitişik yazılır. Cümlede de bitişik yazıldığı için doğrudur.
- Bu cümlede herhangi bir yazım yanlışı bulunmamaktadır.
- D) Oraya gitmek için bir kaç gün beklemeliyiz.
- Bu cümlede "bir kaç" ifadesi bulunmaktadır. TDK kurallarına göre, "birkaç" kelimesi de "birçok" gibi belirsizlik ifade eden bir kelime olup bitişik yazılmalıdır. Yani doğru yazımı "birkaç" şeklindedir.
- Cümlede "bir kaç" şeklinde ayrı yazıldığı için burada bir yazım yanlışı vardır.
- E) Yazarın son romanı büyük ilgi gördü.
- Bu cümlede yer alan tüm kelimelerin yazımı doğrudur.
- Herhangi bir yazım yanlışı bulunmamaktadır.
Yukarıdaki incelemeler sonucunda, "bir kaç" kelimesinin yanlış yazıldığını tespit ettiğimiz D seçeneğinde bir yazım yanlışı bulunmaktadır.
Cevap D seçeneğidir.