X elementinin elektron dağılımı \( 1s^2 2s^2 2p^6 3s^2 3p^6 4s^2 3d^{10} 4p^3 \) şeklindedir. Buna göre X elementi için aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Periyodik tabloda 4. periyottadırX elementinin elektron dağılımı $1s^2 2s^2 2p^6 3s^2 3p^6 4s^2 3d^{10} 4p^3$ şeklindedir. Bu dağılımı kullanarak elementin özelliklerini adım adım inceleyelim:
Bir elementin periyot numarası, elektron dağılımındaki en yüksek baş kuantum sayısına (n) eşittir. Verilen dağılımda en yüksek baş kuantum sayısı $4s^2$ ve $4p^3$ orbitallerinden gelen $n=4$'tür. Bu nedenle X elementi 4. periyottadır. Bu ifade doğrudur.
Ana grup (A grubu) elementleri için grup numarası, değerlik elektron sayısına eşittir. X elementinin değerlik elektron sayısı (en dış katman olan 4. katmandaki elektronlar: $4s^2$ ve $4p^3$) $2 + 3 = 5$'tir. Bu nedenle X elementi 5A grubunda yer alır. Uluslararası Temel ve Uygulamalı Kimya Birliği (IUPAC) sistemine göre ise 5A grubu, 15. gruba karşılık gelir. Ancak, "15A grubu" şeklinde bir gösterim standart değildir. A grupları genellikle 1A, 2A, ..., 8A şeklinde ifade edilirken, IUPAC grupları 1'den 18'e kadar numaralandırılır. "15A" ifadesi, hem IUPAC hem de eski A/B grup sistemlerinin karışımı olup, standart bir gösterim değildir ve bu nedenle yanlıştır. Element 5A grubunda veya 15. gruptadır, ancak "15A" grubunda değildir.
Bir elementin elektron dağılımındaki üst indislerin (elektron sayılarının) toplamı, o elementin toplam elektron sayısını verir. Verilen dağılımda elektron sayıları toplamı $2 + 2 + 6 + 2 + 6 + 2 + 10 + 3 = 33$'tür. Bu ifade doğrudur.
Değerlik elektronları, bir atomun en dış katmanındaki (en yüksek baş kuantum sayısına sahip) elektronlardır. X elementinin en dış katmanı 4. katmandır ($n=4$). Bu katmandaki elektronlar $4s^2$ ve $4p^3$ orbitallerindedir. Değerlik elektron sayısı $2 (4s) + 3 (4p) = 5$'tir. Bu ifade doğrudur.
Cevap B seçeneğidir.